דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יין הוא לא סתם עוד משקה-הכיף שבעולם היין 

מאת    [ 19/12/2008 ]

מילים במאמר: 1565   [ נצפה 3507 פעמים ]

ישראל פרקר- השער לעולם יינות ישראל www.wines-israel.co.il

לאחרונה, כשחזרתי מאירוע חנוכת יין ביקב מסוים, פגשתי בזוג שכנים במעלית. בידי היה בקבוק יין חדש. כשסיפרתי להם מאיפה חזרתי כוסו פני השניים בתדהמה גדולה והם אמרו, כמעט במקהלה:
"יין? מה זה בכלל מעניין?" אמרו בשאלה רטורית ומיד ענו: "סתם משהו משעמם ולא טעים. חבל על הזמן לבזבז זמן עליו בכלל. למה אתה לא שותה משהו טעים יותר במקום החמוץ הזה?" מזל שהמעלית הגיעה לקומה 8 ונפרדנו. אחרת מי יודע כמה עוד דברי הבל הייתי שומע בסיומו של אותו ערב שבו כל כך נהניתי מהיין החדש ומאירוע חנוכתו.
לצערי אני יודע שחלק גדול מאנשי מדינת ישראל חושבים מאוד דומה למה שחושבים שכני. אלה שאוהבים לשנות דעתם וללמוד דברים חדשים מצטרפים לחוג חובבי היין מדי חודש. השאר ממשיכים להיות מקובעים בדעתם. אנחנו, המקורבים מאוד לעולם היין יודעים שיין הוא לא רק עוד משקה בגווני צבע אדום או זהב. יין הוא כל מה שמסביב לעולם המופלא והמרתק הזה. לאחרונה ניתנה לי ההזדמנות לפגוש מספר אנשים שעוזרים לי מאוד לחזק עובדה זאת ואת סיפורם אני מביא היום באהבה ובכבוד רב.
כשהגעתי לחצר מכללת רמת גן באחד הערבים הייתי קצת מופתע . מגרשי החנייה באזור היו עמוסים במכוניות, בחצר המכללה התגודדו עשרות רבות של צעירים ובכיתות רבות צפיתי דרך הדלתות הפתוחות במאות תלמידים המקשיבים למרצים. בכיתה 604 ישבו כ30 סטודנטים טריים שהמשותף בינינו היה היין.
ראשון פגשתי במקום את עו"ד איל רונת, מנהל תוכניות הלימודים במכללה, הוא גם הרכז האדמיניסטרטיבי של קורס היין שנפתח באותו ערב במקום. איל היה עסוק מאוד בסידורים אחרונים הקשורים לפתיחת הקורס.
איל: "לפני שלוש שנים נכנסה מכללת רמת גן לעולם לימודי היין. היום נפתח הבציר השלישי. זהו הקורס למקצועות היין המקיף ביותר הנמצא במרכז. תכנית הלימודים, מעבר לעובדה שהיא נבנתה ע"י דמויות מרכזיות בקהילת היין בישראל, מבוססת על תכנים אקדמיים. הקורס שלנו במכללת רמת גן מיועד לאנשים המגיעים מתחום היין וגם לחובבי יין, הבאים כדי להעשיר את הידע שלהם. אנחנו לא מתמקדים בהיבטי הייצור אלא בכל המעטפת. נלמד גם את חלק הטרואר, סוגי יינות, זנים - עולם חדש מול עולם ישן. שיווק ומכירות, יין ואינטרנט, יקבים, ציוד יקב, חביות, ויהיו גם הרבה מאוד טעימות יין. סגל המרצים מורכב מאנשים ברמה גבוהה המוכרים בתחום היין."
בהפסקה של הרצאת הפתיחה, אותה הביא דר' ארקדי פפיקיאן, שוחחתי עם חמישה מהנוכחים בכתה. בחרתי אותם באופן אקראי בהחלט, ללא שידעתי את הרקע שלהם ומאין באו. ההפתעה הייתה עבורי גדולה ומרגשת כששמעתי את דבריהם.
רעות אלעד מיקב תבור שבכפר תבור: "באתי לקורס מרחוק כדי ללמוד ולהתמקצע בעולם היין. אני עובדת במרכז המבקרים ומדריכה ביקב ואני רוצה ללמוד כמה שרק אפשר, לצאת מהמשבצת של יקב תבור ולהכיר כמה שיותר את עולם היין. עד עכשיו למדתי הכל ביקב בלבד בו אני עובדת כשנתיים.
הגעתי ליקב והתאהבתי מאוד ביין עצמו אחרי שלמדתי להכירו. היקב הוא מקום נחמד להתפתח בו אבל לא מספיק."
ארנון פרלה, חנן חמיידס וחזי דגן הם בוגרי המחזור הקודם של קורס היין והם החליטו להגיע גם לערב פתיחת קורס היין של המחזור השלישי.
חנן העוסק במחשבים הפך לחובב יין מושבע: "יצרנו קשר מאוד הדוק עם המרצים והחברים והחלטנו לבוא לערב הפתיחה. הקורס הוא חוויה מדהימה שהוסיפה לי המון בקטע המקצועי והחברתי. הוא ממש שינה לי את החיים. אנחנו הולכים לטעימות, שותים, נפגשים ונהנים. הכרנו כאן חברה מדהימים ואנחנו הולכים יחד למפגשים ולתערוכות.
ארנון בהתרגשות רבה ובעיניים שיקדו ניצוצות התלהבות: "הקורס נתן לי הבנה כמה אני לא מבין ביין. כל רגע שאתה לומד פה אתה מכניס לעצמך יותר ידע ואתה מבין כמה הדבר הזה הוא עולם ומלואו. אתה לא מצליח למצות בידע של שנת לימודים כמעט כלום יחסית למה שיש בעולם זה. אני מרגיש כמו בתא חברתי מיוחד. נוצרה בינינו קליקה חברתית בלתי מובנת. גורם לכך היין והמפגש של קבוצת אנשים שכל אחד מהם מגיע מרקע שונה. הכל כאילו נדבק בינינו, כאילו הכרנו המון שנים אחורה. ולכל גורם היין.
הסיפור של היין הוא קטע תרבותי ראשון במעלה. כשאתה מתיישב ליד שולחן אתה מפענח מה אתה שותה, אתה מעביר חוויות ורשמים, אתה מחווה דעות, אתה עובר מעולם על פני כדור הארץ באמצעות היין. אנחנו נשאבים לתוך זה. אני מרגיש חוסר בשבוע שאין לי לפחות שתיים שלוש טעימות. דבר כזה לא היה לי מעולם עד הרגע שהגעתי לקורס. כולנו נשואים והמשפחה נשאבת גם לתוך העניין הזה. אשתי בת לוויה שלי לכל אירוע חברתי הקשור ליין. גם הבנות בוחרות איזה יין נפתח לארוחה. האבא הטריף את כולם. אני שותה לפחות שלושה בקבוקים בשבוע....."
לחזי בעל חברה למעליות- יש חדר שהפך לחדר יין ובו אוסף של מאות בקבוקים. "האיש הזה עם לב רחב ומשתף את כל מי שהוא מכיר בחוויית האספנות. הוא תרם לקורס מדי שבוע יין ואפילו יינות מאוד יקרים מהעולם." סיפרו חבריו.
חזי: "זה עניין של אופי ופתיחות. אני אוסף יין בשביל לשתות ולא רק כדי לשמור. מכל ארגז שאני קונה אני שומר בקבוק אחד כדי שיתיישן ובאירועים חשובים פותחים אותו. יין זה הובי, יין זה כיף, יין זה מחבר. יין ישמח לב אנוש הוא פתגם אמיתי מהחיים. בתי בת 9 מערסלת יין וטועמת יין בהבנה. אני גדלתי בבית בו לא שתו הרבה יין ואני חושב שחשוב שילדים ילמדו מה זה יין לפני שילכו לחפש אלכוהול אחר. הילדים שלי ממש חיים בתוך זה. כולנו הולכים עם הילדים לבצירים. אני עובד קשה במקצועי לפרנסתי ועולם היין הוא ניקויי ראש בשבילי.
גם רייצ'ל מונטיפיורי מרעננה ריגשה אותי מאוד בסיפורה מלא ההתלהבות: "הייתי מדריכת חדר כושר עד לפני מספר חדשים ולאחרונה התחלתי לעבוד בחנות וינו סיגר שבקניון עזריאלי. התחלתי לקרוא על יין, ואפילו להטריף את אבי בדיבורים על יין. היין עוטף אותי כל החיים בצורה כזו או אחרת. אבל עד היום בחיים לא הבנתי שהיין הוא כל כך מעבר למשקה אלכוהולי. כאילו שנכנסתי לאצטדיון כדורגל ואמרתי "וואי איזה גודל!" עולם היין הוא באמת ענק. אבל לפתע גיליתי דלת ומעבר לדלת הזאת עוד אצטדיון. ומאז אני רק מגלה אצטדיונים ולא רוצה שזה יגמר לעולם."

מדוע נרשמת לקורס היין במכללת רמת גן?
"נרשמתי כדי להכיר אנשים המאוהבים בדבר כמוני, לשמוע ולפגוש מרצים מרתקים בתחום. אני חשה כעומדת על מקפצה בגובה עשרה מטר לפני הקפיצה שלי למים העמוקים וכולי התרגשות. אני רוצה להעביר לאנשים אחרים מהו היין בעיניי הבתוליות, שבשבילי וגם לאחרים זוהי דרך חיים.
הדבר הכל כך נפלא ביין הוא לא הפלצנות שסובבת אותו, הטעמים המורכבים והציונים הגבוהים מהמבקרים, אלא הצורה שבה היין מקרב אותנו אחד לשני.
אם איי פעם היה "שיקוי אהבה" זהו ללא ספק היין."

איך עניין היין משפיע עליך בחיי היומיום שלך?
"מידי ערב אני יוצאת לפאב השכונתי. מבחר היינות אמנם דל, אך מעניין לראות שכל ערב יושב בקצה הבר זוג מבוהל בפגישה ראשונה ולפני שניהם כוס יין. הבחור שבדרך כלל כל ערב שותה ליטר של גינס לוגם יין אדום באלגנטיות. היין, אפשר לומר, הוא הפטיש ששובר את הקרח. לא צריך לדעת יותר מדי על יין כדי לדעת מה ואיזה יין אתה אוהב לשתות.

פעם לקחו אותי לדייט על חוף הים בלילה הדביק של הקיץ הישראלי. התיישבנו על השמיכה שפרסנו, והוא הוציא משקית פלסטיק של חנות בגדים בקבוק יין לבן. אני לא זוכרת אם היין היה טוב או לא, אני אפילו לא זוכרת של מי היין היה. אבל כל הערב בזכות בקבוק יין ושתי כוסות פלסטיק נהיה קסום.
כך אני התאהבתי בשיכר הענבים הרומנטי.

אפילו בביקורים שלי ביקבים, בחדר החביות שטמון בהן זהב טהור, הריח של העץ הלח מעלה בי תחושה של היסטוריה וזיכרונות מעורפלים. ההרגשה שמשהו חדש בפתח. הרגשה של יצירה והתרגשות משתלטת על גופי.

עובדה שיש יין לכל מצב רוח: יין אדום לערב חורפי וגשום ויין לבן בשקיעה לאחר יום ארוך וחם.
כל אחד יכול לטעום יין ולומר מהם הטעמים הבולטים ומה הריחות הפורחים מהכוס. אך אם תשב עם אדם שלא מבין כלום ביין, ותשאל איזה רגשות המילה יין מעלה בו, רוב הסיכויים שהוא יגיד: חגים, משפחה, ימי הולדת, מסעדות ואהבה. היין עוטף אותנו מכל כיוון בחיי היום יום. הוא חלק מהעבר שלנו, הוא חלק מההווה והוא ילווה ויעטר לנו את העתיד. היין הוא יותר מנושא שיחה. הוא כלי חברתי שגורם לשני אנשים לדבר שעות על אם היין מריח כמו פירות אדומים או פירות שחורים.

כולם בעולם היין החדש מרגישים שהדרך קדימה היא לוותר על דעות קדומות. לשתף את כולם ולתת לכולם אפשרות להביע דעה בלי שהיא תהיה נכונה או לא נכונה. לא לגרום לאנשים לפחד להיכנס לחנות יין מחוסר הידע שלהם או לבחור יין מתפריט היינות המאיים במסעדה.
עולם הצעירים נפתח אל עולם היין. הייננים צעירים יותר, יותר אמביציונים, שואפים להתנסות וליצור דברים חדשים ומפתיעים. ובאותו זמן לספק את היינות המביאים נחת ופשטות לקהל הרחב. התשוקה של האנשים בתעשייה היום היא שתביא את השינוי הגדול בעולם היין, היא שתכבוש את כולנו. אני כבר נכבשתי, אני מודה. יש משהו כל כך מרגש ומחמם את הלב בנישה הזאת בארצנו הקטנטונת."
ומה עוד? המשכתי למשוך לדבר את רייצל המקסימה, שדבריה היו כל כך אמיתיים.

"בפתיחת חגיגות הבוז'ולה, ישבתי על הבר עייפה מיום עבודה. אדישה למה שקורה סביבי. לקראת חצות הברמן ניגש לכל אחד שישב סביב הבר ונתן לו זיקוק וכוס יין ריקה. בחצות כולם הדליקו את הזיקוקים ונמזג לכל אחד יין בוז'לה על חשבון הבית, מלא בטעם הפירות המוצהר, כמו תינוק שהרגע נולד. השמחה הייתה גדולה במקום.
אלו מסוג הדברים שמראים כי היין יכול לשפר יום רע בלי שנשים לב אפילו לכך. לי זה בטוח שיפר את מצב הרוח.

אין פה שום דבר טכני על היין, אין פה שום ביקורת על יין. יש פה אהבה אין סופית שמתפשטת בין כולנו ומרגשת. יש פה אמרה אחת מאוד פשוטה. יין הוא אכן משקה של אהבה."
חברי הקוראים, אנשי עולם האלקטרוניקה, האם חלקכם עדיין חושבים שהיין הוא סתם עוד איזה משקה משעמם ולא טעים, שחבל בכלל על הזמן לדון בו? לא אגזים ואני גם לא מתבייש לספר שבגופי עוברות צמרמורות של אושר כשאני שומע המון פעמים דברים כאלה ככתובים למעלה ואני ממשיך לדבוק באתגר שהצבתי לי בחיי: למשוך עוד ועוד אנשים לעולם היין הנפלא הממלא אושר ושמחה כל מי שמצטרף אליו.
ישראל פרקר הוא מהנדס העוסק באלקטרוניקה בחברת אלימק שבראשל"צ.
מדי ערב ובסופי שבוע הוא עובר לעסוק בתחביבו - מפעל חייו, עולם יינות ישראל. הוא מסתובב בין היקבים, משתתף בארועי טעימה, מראיין יצרני יין וחובבי יין וטועם יינות. כל החומר הרב הקשור ליין הישראלי מרוכז באתר השער לעולם יינות ישראל, אותו יזם והקים ישראל.
חברים, חובבי יין, נעים בין יותר מ200 יקבי ישראל ומלקטים חומר מעניין המפורסם לאחר מכן באתר השער לעולם יינות ישראל, השופע בכתבות וחדשות יינות ישראל והיקבים.
http://wines-israel.co.il
054-5595747- בשעות הערב בלבד



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב